Például gondoltátok, hogy az első divatlap már több mint 300 éves?

A XVII. századig elég nehézkes volt az embereknek lépést tartaniuk a divattal – nem álltak minden sarkon újságárusok magazinokkal, nem jöttek a pinnelések és megosztások, amikből kiderülhetett volna, hogy most épp a hermelinstóla vagy az óriási malomkerék gallér a menő. Így jött a felmentő sereg a divat hazájából! Az első divattal is foglalkozó magazint ugyanis Franciaországban pubikálták 1672-ben, és egészen 1825-ig tartott a karrierje, kisebb-nagyobb megszakításokkal. Igazából egy kicsit csalás így hívni, mivel verseket, anekdotákat és (néha botrányos) társasági híreknek is helyt adott, de abból is látszik, mennyire hiánypótló volt, hogy nem csak a franciák olvasták, hanem egész Európa!

A Mercure de France magazin 1672-es januári számának címoldala – Forrás: Wikipédia

A fekete az új fekete?

Igen, azt már mindenki tudja, hogy a fekete alapszín, de vajon miért? Először is, egészen sokáig elvárás volt a gyászidőszak tartása, a nemeseknek pedig nem csak családtag, de a királyi család tagjainak halála esetén is ugyanúgy feketét kellett viselni. Ez pedig, szerintem sejtitek, elég gyakran megkövetelte a feketébe öltözést. A franciák persze megérezték a dolog praktikusságát: kevésbé volt kényes, mint egy világos anyag, ráadásul nem lehetett csak úgy bedobni egy kímélő mosásra azokat a hatalmas szoknyákat és aprólékosan kivarrt felsőrészeket. Szóval egy idő után már nem csak gyászidőhöz, hanem kedvhez kötötték a sötét szín viselését, Coco Chanel pedig egyenesen sikkessé tette! 

Coco Chanel egy londoni hotelben, 1932-ben – Fotó: Keystone/Hulton Archive/Getty Images

Virágzó second hand divat a XVIII. században – méghozzá nemesi körben!

Na, erre biztosan nem gondoltatok, igaz? A használt ruhák és egyéb kiegészítők viselése nagyon népszerű volt – és ha jobban belegondolunk, teljesen érthető okokból. Egyrészt rendkívül drágák voltak a ruhák, másrészt olyan őrületes tempóban változott a divat, hogy sokaknak nem is volt más választása. Akkoriban is nehéz volt lépést tartani, még ha máshogy is, mint napjainkban. Szóval azok az udvarhölgyek, akik megkaparinthatták mondjuk Marie Antoinette megunt ruhadarabjait, irtó mázlistának érezhették magukat, annyi szent, Édeseim! Akik pedig nem voltak ilyen szerencsések, azok rohanhattak a legközelebbi bolhapiacra. 😉

Jacques-Fabien Gautier d’Agoty: Marie Antoinette Versailles-ban – Fotó: Leemage/Corbis via Getty Images

Napóleon, a francia textilipar megmentője

Napóleon, talán nem is sejtitek, de lelkesen támogatta a francia textilipar fejlődését! A francia forradalom alatti stagnálás után úgy érezte, ezzel mindenképp érdemes foglalkozni. Épp ezért a korában nagyon divatos muszlint, amit a hölgyek is előszeretettel viseltek könnyedsége miatt, tiltólistára tette – méghozzá azon egyszerű okból, hogy ez az anyag Angliából érkezett, akikkel nem volt épp felhőtlen a viszony. A császár rendszeresen mérgelődött családi körben is, mikor meglátta Josephine-t vagy mostohalányát, Hortense-t muszlint viselni. Ezért úgy határozott, felélénkíti a lyoni textilipart azzal, hogy az udvarban előírja a formális ruhák viselését, amelyhez leginkább selymet és bársonyt használtak. Rettentő ravasz, igaz? Sőt, még egy olyan legenda is kering Napóleonról, hogy partikon hajlamos volt rálöttyinteni az italát a vendégekre – és nem azért, mert nem tetszett neki a ruha, hanem hogy újat vásároljon az áldozata! 

Napóleon és Marie Louise fiukkal, II. Napóleon – A festő ismeretlen – Fotó: Leemage/Corbis via Getty Images

És azt tudtátok, hogy a Louis Vuitton divatház 1854 óta létezik?

Alapítója – igen, ő volt Louis Vuitton, bármily meglepő – először nem a kis kézitáskákról volt híres, amelynek koppintásaira egy időben lelkesen vadászott mindenki, aki Ázsiába tévedt. Egy sokkal praktikusabb dolgot köszönhetünk a dizájnernek: ő volt az, aki felismerte, hogy az óceánjárókon és vonatokon szükség van egy újfajta, lapos bőröndre, amit úgy lehet egyszerűen egymásra pakolni, hogy közben nem sérül meg, és a benne levő kényes darabok is egyben maradnak. Úgyhogy Louis fogta magát, alapított egy céget és luxus bőröndök készítését tűzte ki célul a legjobb anyagokból, ami, mint sejtitek, egész jól sikerült. Íme néhány csinos példány:

Egy Louis Vuitton üzlet kirakata a Champs Elysees-n  – Fotó: Balint Porneczi/Bloomberg via Getty Images

Remélem, élveztétek az érdekességeket, hozok még hasonlót, ha tetszett! 😉

 

Nyitókép: Frédéric Soltan/Corbis via Getty Images